"ခရစၥမတ္" ဟူေသာေဝါဟာရကို ကမာၻတစ္ဝွမ္းလံုးရွိ ခရစ္ယာန္သာမက အျခားေသာ
ဘာသာ ပေတြကလည္းၾကာဖူးၾကပါလိမ့္မည္။ ခရစၥမတ္ဟူေသာေဝါဟာရစကားလံုးေလး ကိုၾကားဖူး၊ သိၾကေပမယ့္လည္း ခရစၥမတ္ဟူေသာေဝါဟာရစကားလံုး၏ အနက္အဓိပၸါယ္ကို တစ္ခ်ဳိ႕ေသာလူမ်ားသိခ်င္မွသိၾကေပမည္။ Christmas (ခရစၥမတ္)ဟူေသာစကားလံုးသည္ “Christ=ခရစ္ေတာ္”ႏွင့္ “Mas”တို႔ကိုေပါင္းစပ္ထားျခင္းျဖစ္ၿပီး “Christ=ခရစ္ေတာ္” ႏွင့္
“Mas”၏ မူရင္းစကားလံုးမွာ “Mass”ျဖစ္ၿပီး Latinလာတင္း ဘာသာစကားအားျဖင့္ “Massa” “မစာၦး”ဟုေခၚပါသည္။ ေရွးေဟာင္း အဂၤလိပ္ေဝါဟာရ အသံုးအႏႈန္းအရ “Christmas” ဟူ
ေသာ စကားလံုးသည္ “Christes Maesse (or) Christes-messe”ျဖစ္ၿပီး အဓိပၸါယ္မွာ “ခရစ္
ေတာ္အတြက္ ပူေဇာ္ေသာ မစာၦးတရား” ျဖစ္ပါသည္။ Christmas ဟူေသာစကားလံုးကို
အခ်ဳိ႕က “ခရစ္ေတာ္အားဝတ္ျပဳျခင္း (သို႔) ခရစ္ေတာ္၏ အစုအေဝး”ဟူ၍ အဓိပၸါယ္လြဲမွားစြာ
ေကာက္ယူတတ္ၾကသည္။ အမွန္ဆိုေသာ္ သၡင္ခရစ္ေတာ္၏ အေသြးေတာ္ႏွင့္အသားေတာ္
ကို ပူေဇာ္ေသာအခမ္းအနားျဖစ္သည့္“Mass(or) Missa” မဟုတ္ေသာရိုးရိုးဝတ္ျပဳကိုးကြယ္
ျခင္းကို “Mass”ဟူ၍အစားသံုးရန္မျဖစ္ႏိုင္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ Christmas ဟူေသာစကားလံုး၏ အဓိပၸါယ္ကို ခရစ္ေတာ္၏ကို “ခရစ္ေတာ္၏အစုအေဝး” ဟု အဂၤလိပ္အဘိဓာန္ကို တိုက္ရိုက္ ဘာသာျပန္ဆိုျခင္းသာျဖစ္ၿပီး မူရင္းစကားလံုး “Mass”၏ဆိုလိုရင္း အဓိပၸါယ္ႏွင့္ လံုးဝကြဲျပား
ျခားနားျခင္းေၾကာင့္ ဤအသံုးအႏႈန္းမွာ မွန္ကန္မႈမရွိေပ။
(ခရစၥမတ္၏ ေနာက္ခံသမိုင္း)
ယခုေခတ္တြင္ ကမာၻေပၚရွိခရစ္ယာန္တို႔သည္ ခရစ္ေတာ္၏ေမြးေန႔ အထိမ္းအမွတ္ျဖစ္ေသာ ခရစၥမတ္ပြဲေတာ္ကိုႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း ဒီဇင္ဘာလ (25)ရက္ေန႔တြင္ တခမ္းတနားျဖင့္က်င္းပၾက
ပါသည္။ ဤကဲ့သို႔ခရစၥမတ္ပြဲေတာ္ကို က်င္းပလာခဲ့ၾကသည္မွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာၾကာျမင့္ၿပီးျဖစ္
ေသာ္လည္း ခရစ္ေတာ္၏ေမြးေန႔ ရက္၊ လ၊ ကိုကား ယေန႔ထိတိုင္ေအာင္မသိရွိၾကေပသည္။ ထို႔အတူ သမၼာက်မ္းစာတြင္လည္း မည့္သည့္ ေန႔၊ ရက္၊ လ ၌ ေယဇူးသၡင္ေမြးဖြားခဲ့သည္ကို ရက္စြဲအတိအက် ျဖင့္ေဖာ္ျပထားျခင္းလည္းမရွိေပ။သၡင္ခရစ္ေတာ္ေမြးဖြားခ်ိန္သည္ အလြန္
ေအးျမသည့္ ေဆာင္းကာလျဖစ္ေၾကာင္းကိုသာေဖာ္ျပပါသည္။ သမိုင္းအေထာက္အထားမ်ား
အရ သၡင္ခရစ္ေတာ္ေကာင္းကင္ဘံုသို႔တက္ႂကြသြားၿပီး (AD 243)ခုႏွစ္မတိုင္မီကာလအထိ
ေယဇူးသၡင္၏ ေမြးေန႔ပြဲေတာ္ႀကီးကိုမက်င္းပေသးေခ်။ ထိုအခ်ိန္အခါမ်ားတြင္ အသင္းေတာ္၏ ဝတ္ျပဳကိုးကြယ္မႈအပိုင္းတြင္ ေယဇူးသၡင္၏ ဒုကၡစရိယာႏွင့္ ရွင္ျပန္ထ ေျမာက္ျခင္းပြဲကိုသာ အဓိကထားၿပီးက်င္းပခ့ဲၾကပါသည္။ အသင္းေတာ္တည္ေထာင္ၿပီးသည့္ေနာက္ (AD 300) အတြင္းတြင္ က်င္းပမည့္ေန႔ရက္ကို ခရစ္ယာန္တို႔အခ်င္းခ်င္း သေဘာထားကြဲလြဲခဲ့ၾကသည္။
ေရွးဦးစြာ ခရစၥမတ္ပြဲေတာ္ကို ေမလ(29)ရက္တြင္က်င္းပၾကပါသည္။ ထို႔ေနာက္ ဧၿပီလ(13) ရက္ေန႔တြင္လည္းေကာင္း၊ ထိုမွတဖန္ ဇနဝါရီလ(6)ရက္ေန႔သို႔ေျပာင္းေရႊ႕က်င္းပျပန္ပါသည္။
ဤကဲ့သို႔ အတည္တက်မရွိဘဲက်င္းပလာခဲ့ၾကေသာ ခရစၥမတ္ပြဲေတာ္ႀကီးသည္ (AD 353) ခုႏွစ္ေရာက္မွသာ ပုပ္ရဟန္းမင္းႀကီး (Liberius AD 352-366. လီဘဲရီအူးစ္) က ဒီဇင္ဘာ (25)ရက္ေန႔ကို ခရစ္ေတာ္ေမြးဖြားေသာ “ခရစၥမတ္”ေန႔အျဖစ္ ကမာၻတစ္ဝွမ္းလံုးသို႔ တရား ဝင္ေၾကျငာခဲ့ေလသည္။ ထိုခ်ိန္မွစ၍ ခရစၥမတ္ပြဲေတာ္ကို ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း ဒီဇင္ဘာ (25)ရက္
ေန႔တြင္က်င္းပလာခဲ့သည္မွာ ယေန႔တိုင္ပင္ျဖစ္ပါသည္။
အမိအသင္းေတာ္ႀကီးအေနျဖင့္ ဒီဇင္ဘာ(25)ရက္ေန႔ကိုအဘယ္ေၾကာင့္ ေယဇူးသၡင္ဖြား
ေသာရက္ (သို႔) ခရစၥမတ္ပြဲေတာ္ႀကီးအျဖစ္သတ္မွတ္ၿပီးက်င္းပရသနည္း။
ခရစ္ေတာ္မေပၚမွီ ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကပင္ နတ္ႀကီးမ်ားအားကိုးကြယ္ပူေဇာ္ရာပြဲေတာ္မ်ား
ကိုရာသီဥတုေကာင္းမြန္ေသာ ဒီဇင္ဘာလတြင္က်င္းပခ့ဲၾကသည္။ ထိုနတ္ႀကီးမ်ားအားကိုး ကြယ္ပူေဇာ္ရာပြဲေတာ္မ်ားအနက္ ဒီဇင္ဘာ(25)ရက္ေန႔တြင္က်င္းပေသာ “ေနခုန္ပြဲ” သည္ အထူးထင္ရွားေပသည္။ ထိုပြဲေတာ္ႀကီးသည္ ခရစၥမတ္ပြဲေတာ္အျဖစ္မေပၚခင္က တည္းက
ပင္က်င္းပလာခဲ့ၾကေသာပြဲေတာ္ႀကီးတစ္ခုပင္ျဖစ္ပါသည္။ ဤေနရာ၌ “ေနခုန္ပြဲ”ႏွင့္ပတ္သက္ လာ၍ ေမးျမန္းစရာရွိႏိုင္ပါသည္။
“ေနခုန္ပြဲ”ဆိုသည္မွာအဘယ္နည္း။ ေနခုန္ပြဲကိုအဘယ္ေၾကာင့္ ဒီဇင္ဘာ(25)ရက္ေန႔တြင္ က်င္းပရသနည္း။
(AD 247)ခုႏွစ္တြင္ ေရာမအင္ပါရာကိုအုပ္ခ်ဳပ္ေသာ “ေအာ္ရဲလီယား”သည္ ဒီဇင္ဘာ(25)ရက္ ကို ေနခုန္ပြဲအျဖစ္သတ္မွတ္ကာ စတင္က်င္းပလာခဲ့ၾကပါသည္။ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ...... ႀကီးမား က်ယ္ျပန္႔ေသာ ေရာမအင္ပါယာၾကီး စည္းလံုးမႈရွိရန္ႏွင့္ ဘုန္းတန္ခိုးအာဏာႀကီးထြားရန္
အတြက္ပင္ျဖစ္သည္။ ေဆာင္ဦးေပါက္အခ်ိန္ကာလျဖစ္ေသာ စက္တင္ဘာလ (23)ရက္ေန႔က စ၍ ေနမင္းႀကီးသည္ ကမာၻေတာင္ယာဥ္စြန္းတန္းဘက္သို႔ ေရြ႕လ်ားသြားသျဖင့္ ကမာၻေျမာက္ ဘက္ပိုင္းရွိ ကုန္းပိုင္တြင္မူ ေနေရာင္ျခည္ရရွိမႈ တျဖည္းျဖည္းနည္းပါးလာသည္။ အေအးဓာတ္ပို ကဲလာျဖင့္ လူတို႔သည္ ေနမင္းႀကီးေပ်ာက္ကြယ္ေသဆံုးသြားေတာ့မည္ဟုမွတ္ယူၾကသည္။
သို႔ေသာ္ ဒီဇင္ဘာ(22)ရက္ေန႔တြင္ ေနမင္းၾကီးသည္ ေအာက္ဘက္သို႔ေရြ႕လ်ားသြားၿပီး ဒီဇင္ ဘာ(25)ရက္ေန႔တြင္ တဖန္ အီေကြတာဘက္သို႔ တျဖည္းျဖည္းျပန္တက္လာရာ မူလကရရွိ
ေသာေႏြးေထြမႈ၊ ေတာက္ပေသာေနေရာင္ျခည္ကိုျပန္လည္ေပးစြမ္းႏိုင္သျဖင့္ေနမင္းႀကီးအား
ေအာင္ႏိုင္သူအျဖစ္တင္စား၍ ေအာင္လံမလဲ ေနမင္းႀကီးပြဲ (သို႔) “ေနခုန္ပြဲ”ကို ဒီဇင္ဘာ(25) ရက္ေန႔၌ က်င္းပၾကေလသည္။ ထိုနည္းတူ ခရစ္ယာန္တို႔သည္လည္း ေနမင္းႀကီးသည္
ေလာကကိုအလင္းေပးေနသကဲ့သို႔ ေယဇူးသၡင္သည္လည္း ေလာက၏အလင္းရွင္ျဖစ္ေၾကာင္း
ကိုလည္းေကာင္း၊ ေသဆံုးေနသည္ဟုအမ်ားကယူစေနၾကေသာ ေနမင္းႀကီးသည္ ေနာက္တစ္
ဖန္ျပန္ေပၚလာသကဲ့သို႔ သၡင္ခရစ္ေတာ္သည္လည္း ေသျခင္းကိုအႏိုင္ယူၿပီး ရွင္ျပန္ထေျမာက္ ခဲ့သည့္အေၾကာင္းကို ျပန္လည္သတိရ ေအာင္းေမ့ေသာပြဲေန႔ႀကီး (ခရစၥမတ္) ပြဲေတာ္ကို ဒီဇင္ ဘာ(25)ရက္ေန႔တြင္ က်င္းပရျခင္းျဖစ္ပါသည္။ သၡင္ခရစ္ေတာ္ ေမြးဖြားခ်ိန္ သည္ ေအးခ်မ္း သည့္ေဆာင္းကာလျဖစ္ေၾကာင္းကို သမၼာက်မ္းစာ၌လည္းေဖာ္ျပထားသျဖင့္ ထိုအခ်က္ကို စီေလွ်ာ္မႈရွိေစရန္ ေလာက၏ အလင္းရွင္ျဖစ္သည့္ ေယဇူးသၡင္၏ေမြးေန႔ပြဲကို ဒီဇင္ဘာ (25)
ရက္ေန႔တြင္ ေနခုန္ပြဲအစားက်င္းပလာခဲ့ၾကရာ ေနာက္ဆံုး၌ေနခုန္ပြဲသည္တျဖည္းျဖည္း ေမွး
မိွန္ေပ်ာက္ကြယ္သြားၾကၿပီး “ခရစၥမတ္ပြဲေတာ္”အျဖစ္သာ ယေန႔တိုင္ေအာင္က်င္းပလာၾကျခင္း
ျဖစ္ပါသည္။
ခရစၥမတ္၏ သရုပ္ေဖာ္ျခင္း။
ဤသို႔ (AD 243)ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းမွ (AD 1223)ခုႏွစ္အထိတိုင္ေအာင္ က်င္းပလာခ့ဲၾကေသာ ခရစၥမတ္ပြဲေတာ္သည္ခရစ္ေတာ္ေမြးဖြားျခင္း အထိမ္းအမွတ္ သရုပ္ေဖာ္မႈအေလ့အထကိုျပဳ
လုပ္ခဲ့ျခင္းမရွိေပ။ (AD 1223)ခုႏွစ္ေရာက္မွသာ စိန္႔ဖရန္စစ္အာစီစီ(ေရာမ)ကသက္ရွိလူသား၊ တိရစာၦန္တို႔ျဖင့္ ခရစ္ေတာ္ေမြးဖြားျခင္း သရုပ္ေဖာ္မႈပံုသ႑ာန္ကိုေဖာ္ေဆာင္ကာ ခရစၥမတ္ပြဲ
ေတာ္ကိုစတင္က်င္းပလာခ့ဲၾကပါသည္။ ထိုမွတဖန္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ သက္ရွိလူသား၊ တိရစာၦန္ တို႔အစား ရုပ္တု၊ ဆင္းတုတို႔ျဖင့္ အစားထိုးကာ ခရစ္ေတာ္၏ေမြးဖြားျခင္းကို အသြင္သ႑ာန္ အသစ္ျဖင့္ေျပာင္းလဲကာ ပံုေဖာ္လာခ့ဲၾကသည္မွာ ယေန႔မ်က္ေမွာက္အခ်ိန္ကာလအထိပင္
ျဖစ္ေလသည္။ Thanks. God Bless you. Amen.
ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္း၊ အတြဲ(၁) Pg 266, 167.
ဓမၼစတိုး။ New Catholic Encyclopedia No.3. Pg-655,656,659.