သိပ္မၾကာခင္ကာလက ကေနဒါႏိုင္ငံကို ကၽြန္မအလည္အပတ္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။
ကေနဒါမွာ အေနၾကာၿပီျဖစ္တဲ့ ဦးေလးက ကၽြန္မကို Quebec ျပည္နယ္က
Montrealၿမိဳ႕ဆီ ကားေမာင္းၿပီး လုိက္ပို႔ပါတယ္။
ဦးေလးက ကားအ႐ွိန္ကိုျဖည္းျဖည္းခ်င္းေလ်ာ့ခ်လိုက္မွ ကားကျပန္ၿငိမ္သြားပါတယ္။ ကားလမ္းေ႐ွ႕ ေဘးတစ္ေနရာမွာ “သတ္မွတ္မုိင္ႏႈန္း ၇ဝ”လို႔ သတိေပးထားတဲ့ ဆိုင္းဘုတ္ကို ကၽြန္မေတြ႔လိုက္ပါတယ္။
“ဒီလမ္းက အထူးစီမံထားတဲ့လမ္းလား… ဘာျဖစ္လို႔ သတ္မွတ္မိုင္ႏႈန္းထက္ျမန္ရင္ ကားကရမ္းသြားရသလဲ”လို႔ ကၽြန္မ တအံ့တၾသေမးမိပါတယ္။
ဦးေလးက ေခါင္းတဆတ္ဆတ္ညိတ္ၿပီး အေဝးေျပးလမ္းမနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အေၾကာင္းအရာတခ်ဳိ႕ကို ေျပာျပပါေတာ့တယ္။
ကေနဒါမွာ ၿမိဳ႕တိုင္းကို အေဝးေျပးလမ္းမေတြနဲ႔ ခ်ိတ္စပ္ဆက္သြယ္ထားပါတယ္။ အဲဒီအေဝးေျပးလမ္းမေပၚမွာ ကားအျမန္ေမာင္းလို႔ မျဖစ္သင့္တဲ့ေၾကကဲြဖြယ္ျဖစ္ရပ္ေတြ အၿမဲျဖစ္ပြားခဲ့ဖူးပါတယ္။ သတ္မွတ္မိုင္ႏႈန္းထက္ပိုမေမာင္းေအာင္ ကေနဒါအစိုးရက လမ္းေဘးႏွစ္ဖက္မွာ ကင္မရာေတြအမ်ားအျပား တပ္ဆင္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ စည္းကမ္းမလိုက္နာတဲ့ယာဥ္ေတြကို အျပစ္ေပးဒဏ္ေငြေဆာင္ခိုင္းတာမ်ဳိး လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ အစိုးရဝင္ေငြတိုးခဲ့ေပမယ့္ မေတာ္တဆမႈက ေလ်ာ့မသြားခဲ့ပါဘူး။
ဒီလိုအေျခအေနမ်ဳိးက ျပည္သူေတြအတြက္ အျငင္းပြားစရာျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ ျပည္သူေတြက အစိုးရကို အျမန္ႏႈန္းဟာယာဥ္ေမာင္းသူနဲ႔ပဲဆိုင္တယ္လို႔ မသတ္မွတ္သင့္ေၾကာင္း၊ ဒဏ္ေပးစနစ္နဲ႔ပဲ အျမန္ႏႈန္းကိုမသတ္မွတ္သင့္ေၾကာင္း အႀကံေပးၾကတယ္။ လမ္းဒီဇိုင္းနဲ႔ အေဝးေျပးလမ္းမ တိုးတက္ေကာင္းမြန္ေအာင္ လုပ္သင့္တယ္။ ကားေတြကို ျပဳျပင္ၿပီး အဲဒီကားေတြဟာ သတ္မွတ္မိုင္ႏႈန္းထက္ပိုေမာင္းရင္ လမ္းမေပၚမွာ နဂိုအတိုင္းေမာင္းႏွင္လို႔မရတာမ်ဳိးနဲ႔ သတ္မွတ္မိုင္ႏႈန္းထက္ေက်ာ္ေမာင္းတာကို တားဆီးသင့္တယ္။ အဲဒီလိုအႀကံျပဳခ်က္ကို အစိုးရက အတည္ျပဳခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ မေတာ္တဆမႈေတြ တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ ေလ်ာ့နည္းလာခဲ့ေတာ့တယ္။
တကယ္ေတာ့ သတ္မွတ္မိုင္းႏႈန္းထက္ေက်ာ္ေမာင္းတာကို တားဆီးတဲ့နည္းက လမ္းေဘးမွာ ကင္မရာတပ္ၿပီး စည္းကမ္းခ်ဳိးေဖာက္သူကို ဒဏ္ေဆာင္ခိုင္းတာမ်ဳိး၊ ယာဥ္ေမာင္းသူေတြ “မလုပ္ရဲ”ေအာင္ တားတာမ်ဳိးမဟုတ္ဘဲ လမ္းမေတြကို တုိးတက္ေကာင္းမြန္ေအာင္ ဒီဇိုင္းနဲ႔ျပဳျပင္ၿပီး ယာဥ္ေမာင္းသူေတြ “လုပ္လို႔မရ”တဲ့ ဝန္းက်င္တစ္ခု ဖန္တီးလိုက္တာျဖစ္ပါတယ္။
ဒီအေၾကာင္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ပဲရစ္ၿမိဳ႕က လမ္းမေပၚအေပါ့သြားတဲ့ကိစၥ
ေျဖ႐ွင္းလိုက္တဲ့အေၾကာင္းကို ကၽြန္မဆက္စပ္ေတြးလိုက္မိတယ္။
ကမာၻ႔ဖက္႐ွင္ၿမိဳ႕ေတာ္မွာ ေနထိုင္ၾကတယ္ဆိုေပမယ့္ ျပင္သစ္လူမ်ဳိးေတြဟာ ေတြ႔ရာေနရာမွာ အေပါ့သြားတတ္ၾကတာဟာ ပဲရစ္ၿမိဳ႕ရဲ႕အေမြအႏွစ္လိုျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ပဲရစ္ၿမိဳ႕ကို “ေသးအိုင္ၿမိဳ႕”လို႔လည္း ေခၚေဝၚခဲ့ၾကတယ္။ ဒါကို အစိုးရသည္းမခံႏိုင္ျဖစ္ခဲ့တယ္။ “အျပဳအမူဆိုးေျခမႈန္းတပ္”ကိုဖဲြ႔ၿပီး တစ္ရက္ကို ၁၇နာရီ ေလာင္းလွည့္ခဲ့ၾကတယ္။ အျပစ္က်ဴးလြန္သူကို ဒဏ္႐ိုက္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒဏ္ေဆာင္သူေတြ ေလ်ာ့သြားတယ္လို႔မ႐ွိဘဲ တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ ပိုပိုတိုးလာခဲ့ပါတယ္။
ဗိသုကာ႐ွင္ Etienneက ဒီအေျခအေနကိုေတြ႔ေတာ့ ထူးျခားဆန္းသစ္လိုစိတ္နဲ႔ “ေသးမပန္းရနံရံ”တစ္မ်ဳိးကို ဒီဇိုင္းလုပ္ဖို႔ စိတ္ကူးရလိုက္ပါတယ္။ အဲဒီနံရံက လိႈင္းပံုသ႑ာန္ျဖစ္ၿပီး နံရံေပၚေသးပန္းခ်လိုက္တာနဲ႔ ကိုယ့္ေသးက ကိုယ့္ကိုျပန္စိုေစတဲ့နံရံျဖစ္ပါတယ္။ ေသးေပါက္သူေတြဟာ ကိုယ့္ေဘာင္းဘီအစိုခံထိၿပီးေနာက္ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ အဲဒီေနရာမွာ ေသးမေပါက္ရဲေတာ့တာကို ေစာင့္ၾကည့္သူေတြက သတိျပဳမိခဲ့ၾကပါတယ္။
အေပၚက ျပႆနာႏွစ္ခုမွာ အျပစ္က်ဴးလြန္သူေတြကို ေငြေပးဒဏ္႐ိုက္စနစ္ျပဳလုပ္ခဲ့ေပမယ့္ အရာမထင္ခဲ့ဘဲ ကားလမ္း၊ နံရံကို ဒီဇိုင္းျပဳျပင္လိုက္မွ ထင္မွတ္မထားတဲ့အက်ဳိးကို ရ႐ွိခဲ့တာဟာ ဘာေၾကာင့္ပါလိမ့္။
စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကၽြမ္းက်င္ပညာ႐ွင္ August Weismannက အေစာပိုင္တည္းက အေျဖထုတ္ၿပီးသားျဖစ္ပါတယ္။
“ျပႆနာတစ္ခုကုိေျဖ႐ွင္းရာမွာ ျပႆနာနဲ႔နီးစပ္တဲ့တဆင့္ျမင့္ေျဖ႐ွင္းနည္းကို မွီခိုအားထားေျဖ႐ွင္းရတယ္”
တစ္နည္းေျပာရရင္ ျပႆနာျဖစ္တဲ့အဆင့္မွာ အက်ဳိး႐ွိတဲ့ေျဖ႐ွင္းမႈမ်ဳိးမရႏိုင္လို႔
ျပႆနာျဖစ္တဲ့အဆင့္ထက္ တစ္ဆင့္ျမင့္တဲ့ေျဖ႐ွင္းမႈမ်ဳိးကသာ အက်ဳိးသက္ေရာက္ႏိုင္တာျဖစ္ပါတယ္။
အေဝးေျပးလမ္းမအေနနဲ႔ၾကည့္ရင္ ကင္မရာတပ္၊ ဒဏ္ေငြ႐ိုက္႐ံုနဲ႔ ျပႆနာကို မေျဖ႐ွင္းႏိုင္ခဲ့ဘူး။ ယာဥ္ေမာင္းသူေတြရဲ႕အျပဳအမူကိုေျဖ႐ွင္းႏိုင္မွ ဒီျပႆနာကိုေျဖ႐ွင္းႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုဆိုရင္ ပထမဦးဆံုး အမူအက်င့္ေကာင္းျဖစ္ဖို႔ ပတ္ဝန္းက်င္တစ္ခု အရင္ဖန္တီးေပးရတာျဖစ္တယ္။ ဒါမွ ျပႆနာကို ေျဖ႐ွင္းၿပီးသားျဖစ္သြားပါတယ္။
အခ်ိန္အခါေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ျပႆနာတစ္ခုနဲ႔ႀကံဳတဲ့အခါ အဲဒီျပႆနာကို ကၽြန္မတို႔မေျဖ႐ွင္းႏိုင္ရတာဟာ ကၽြန္မတို႔ႀကိဳးစားၿပီးမေျဖ႐ွင္းလို႔မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီျပႆနာထက္ တဆင့္ျမင့္တဲ့ ေျဖ႐ွင္းနည္းကိုမ႐ွာခဲ့ဘဲ ျပႆနာသက္သက္ကိုပဲ ကၽြန္မတို႔က အေရးစိုက္က်င့္႐ွိခဲ့ၾကလို႔ျဖစ္ပါတယ္။
-----
မူရင္းလင့္ -- http://www.85nian.net/shiye/16737.html
ႏိုင္းႏိုင္းစေန (Feb. 27. 2015)