မြန္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ကိုယ့္ထီးကိုယ့္နန္းႏွင့္မင္း
က်ဥ္းေျမာင္းေသာ လူမ်ိဳးေရး၀ါဒီပေဒသရာဇ္မင္းတို႔ အုပ္စိုးေသာေခတ္ႏွင့္နယ္ခ်ဲ႕တို ႔၏ လက္ေအာက္သို႔ေရာက္ရေသာေခတ္တြင္ မြန္လူမ်ိဳးတို႔၏ စာေပယဥ္ေက်းမႈသည္လည္း လႊမ္းမိုးဖ်က္ဆီးျခင္းခံခဲ့ရသည္ ျမန္မာျပည္လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ပိုင္းတြင္ မြန္ေဒသမွ ယကၠန္လုပ္ငန္းရွင္မ်ားသည္ စီးပြားေရးအျမင္ျဖင့္ပိုမိုတြင္ က်ယ္စြာ ေရာင္းခ်ႏိုင္ေသာ
ျမန္မာ့အ၀တ္အထည္ကိုသာ ယက္လုပ္ၾကၿပီး မြန္လူမ်ိဳးတို႔၏၀တ္စားဆင္ယင္မႈ ကို
လ်စ္လ်ဴ႐ႈခ့ဲၾကသည္။
ျမန္မာ့အ၀တ္အထည္ကိုသာ ယက္လုပ္ၾကၿပီး မြန္လူမ်ိဳးတို႔၏၀တ္စားဆင္ယင္မႈ
ရာမညတိုင္းသားတို႔သည္ လြယ္ကူစြာရႏိုင္ေသာ
အ၀တ္အထည္မ်ားကိုသာ ၀ယ္ယူသံုးစြဲခဲ့ၾကသျဖင့္ မြန္တို႔၏ အ၀တ္အထည္မ်ားကို
ပိုမို၍အ၀တ္နည္းလာၾကသည္။ အမ်ိဳးသား၀တ္စံုကို ၀တ္ဆင္ရန္
လိုအပ္သည့္အခါတြင္မည္သည့္၀တ္စံု ကို၀တ္ဆင္ရမည္ကိုပင္ မေ၀ခြဲႏိုင္ေသာ
အေျခအေနသို႔ေရာက္ခဲ့ေလသည္။
တကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္မ်ားရွိတိုင္းရင္းသားလူ မ်ိဳးတိုင္းတြင္ မိမိတို႔တိုင္းရင္းသားစာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈဆပ္ေကာ္မတီမ်ားရွိ ၾကသည္။
ေကာ္မတီတစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ေတြ႕ဆံုပြဲမ်ား၊ စုေပါင္းက်င္းပေသာပြဲမ်ားရွိ ၾကသည္။ ပြဲေတာ္မ်ားတြင္ တကၠသိုလ္
မြန္ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားမ်ားသည္တျခားတိုင္း ရင္းသား နည္းတူ
မိမိတို႔၏၀တ္စံုကို မ၀တ္ဆင္ႏိုင္ခဲ့ၾကေပ။ ဥပမာ- 1971ခုႏွစ္
ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ျပည္ေထာင္စုအလံ သယ္ယူပြဲတြင္ မိမိတို႔၏ ၀တ္စံုျပည့္ျဖင့္
ပါ၀င္မဆင္ႏႊဲႏိုင္ေသာ အေျခအေနသို႔ေရာက္ခ့ဲရ၏။
မြန္အမ်ိဳးသားမ်ား၊ မြန္ရဟန္းေတာ္မ်ား၊ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ား၊ မြန္လူငယ္မ်ားသည္ မြန္၀တ္စံုျဖစ္ေျမာက္လာေအာင္ တကၠသိုလ္မြန္ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားမ်ားသို႔ စာႏွင့္တစ္ဖံု၊ လူႏွင့္တစ္မ်ိဳးေတာင္းဆိုလာ ၾကသည္။
အမ်ိဳးသား၀တ္စံုထုတ္ေဖာ္ျဖစ္ေျ မာက္ေရးေကာ္မတီကို (21.8.1971)စေနေန႔တြင္
ေရႊတိဂံုဘုရားလမ္း၊ မြန္ပိဋကတ္တုိက္တြင္ တကၠသိုလ္၊
ေကာလိပ္ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ား ၊
ေက်ာင္းသားေဟာင္းမ်ား ဦးစီး၍ ဖြဲ႕စည္းလုိက္သည္။
တကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္မ်ားရွိတိုင္းရင္းသားလူ
ေကာ္မတီတစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ေတြ႕ဆံုပြဲမ်ား၊ စုေပါင္းက်င္းပေသာပြဲမ်ားရွိ
မြန္အမ်ိဳးသားမ်ား၊ မြန္ရဟန္းေတာ္မ်ား၊ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ား၊ မြန္လူငယ္မ်ားသည္ မြန္၀တ္စံုျဖစ္ေျမာက္လာေအာင္ တကၠသိုလ္မြန္ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားမ်ားသို႔ စာႏွင့္တစ္ဖံု၊ လူႏွင့္တစ္မ်ိဳးေတာင္းဆိုလာ
အမ်ိဳးသား၀တ္စံုထုတ္ေဖာ္ျဖစ္ေျ
ေက်ာင္းသားေဟာင္းမ်ား ဦးစီး၍ ဖြဲ႕စည္းလုိက္သည္။
(21.8.1971)ပထမအႀကိမ္အစည္းအေ၀း တြင္ -
- မြန္လူမ်ိဳးတို႔၏ ေရွးေဟာင္းအ၀တ္အစားႏွင့္ယေ န႔အ၀တ္အစားမ်ားကို အေထာက္အထားပစၥည္းအျဖစ္အသံုးျပဳ ရန္မြန္ေဒသစံုသို႔သြားေရာက္စုေဆာင္းရန္။
- မြန္ေဒသကို ေရာက္ရာတြင္ ေတြ႕ရွိရေသာပစၥည္းမ်ားကို အေၾကာင္းအရာကိုသိရွိေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားထံတြင္ ေမးျမန္းေလ့လာရန္။
- မြန္လူမ်ိဳးတို႔၏ ေရွးေဟာင္းအ၀တ္အစားႏွင့္ယေ
- မြန္ေဒသကို ေရာက္ရာတြင္ ေတြ႕ရွိရေသာပစၥည္းမ်ားကို အေၾကာင္းအရာကိုသိရွိေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားထံတြင္ ေမးျမန္းေလ့လာရန္။
- မြန္တို႔၏၀တ္စားဆင္ယင္မႈအေၾကာင္ းကို တတ္သိပုဂိၢဳလ္မ်ားႏွင့္ေဆြးေႏြး ရန္။
- (5.9.1971)တြင္ အစည္းအေ၀းျပန္ေခၚၿပီး ရရွိထားေသာအခ်က္အလက္မ်ားကို ေဆြးေႏြးရန္။
- ရရွိထားေသာအေျဖမ်ားကိုေပါင္းစပ္ ၿပီး မြန္၀တ္စံုအၾကမ္းသေဘာေရြးခ်ယ္ သတ္မွတ္ရန္။
- ရရွိထားေသာအေျဖမ်ားကိုေပါင္းစပ္
- (12.9.1971)တြင္ မြန္လူႀကီးမ်ား၊ လူငယ္လူလတ္၊ ရဟန္းေတာ္မ်ား၊
ဆရာဆရာမမ်ား၊ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား/သူမ်ားကိုဖိ တ္ေခၚၿပီး မြန္၀တ္စံုကို
သတ္မွတ္အတည္ျပဳရန္။
ေကာ္မတီအဖြဲ႕သည္ ရန္ကုန္၊ ေမာ္လၿမိဳင္၊ ပဲခူး၊ ေပါင္၊ ေခ်ာင္းဆံု၊ မုဒံု၊ သံျဖဴဇရပ္၊ ေရး၊ က်ိဳက္မေရာ၊ ကရင္ျပည္နယ္ေကာ့ဗိန္းရြာ မွ ပစၥည္းအေထာက္အထားအခ်က္အလက္မ်ား ကို
ဆည္းပူးေလ့လာခဲ့ၾကပါသည္။
ေကာ္မတီအဖြဲ႕သည္ ရန္ကုန္၊ ေမာ္လၿမိဳင္၊ ပဲခူး၊ ေပါင္၊ ေခ်ာင္းဆံု၊ မုဒံု၊ သံျဖဴဇရပ္၊ ေရး၊ က်ိဳက္မေရာ၊ ကရင္ျပည္နယ္ေကာ့ဗိန္းရြာ မွ ပစၥည္းအေထာက္အထားအခ်က္အလက္မ်ား
ေရွးေခတ္မြန္အ၀တ္အစားမ်ား၊ နတ္၀တ္နတ္စား၊ ပု၀ါ၊ မြန္ႏွစ္နံစပ္လံုခ်ည္ ထမီမ်ား ရရွိခဲ့ၾကသည္။ ေကာ္မတီ၀င္မ်ား လံုခ်ည္၊ ထမီမ်ားကို သုေတသနျပဳရာတြင္ အနီေရာင္သည္အေပၚလြင္ဆံုး အေရာင္ျဖစ္သည္ကိုေတြ႕ရသည္။လံုခ်
ထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ေရွးေခတ္မြန္အမ်ိဳးသား
လည္ပင္းတြင္ စတစ္ေကာ္လာကဲ့သို႔ ေကာ္လာတိုရွိသည္။ တျခားတုိက္ပံုမ်ားကဲ့သို႔ၾကယ္သီ
ေရွးေခတ္မြန္အမ်ိဳးသမီး၀တ္စံုမွ
(12.9.1971)တနဂၤေႏြေန႔ ေကာ္မတီအစည္းအေ၀းတစ္ရပ္ကို မြန္ပိဋကတ္တိုက္တြင္က်င္းပျပန္၏
ေရွ႕တိုက္ပံုကဲ့သို႔ အျဖဴေရာင္တြင္ အနီေရာင္အစင္းျဖင့္ ေလးေထာင့္အကြက္ႀကီးေဖာ္ထားေသာ အစျဖင့္ ခ်ဳပ္လုပ္၀တ္ဆင္ရန္သေဘာတူခဲ့ၾကသည္။
အစည္းအေ၀းမွသတ္မွတ္ေသာမြန္အမ်ိဳးသား၀တ္စံုမွာ >> အကၤ်ီအတြင္း ရွပ္အကၤ်ီယူၿပီး အျပင္တိုက္ပံအတြက္ အျဖဴေရာင္ေပၚတြင္ တစ္လက္မကြာ အနီတစ္ေၾကာင္း၊ လည္တြင္ လက္မ၀က္ခန္႔ဗ်က္ခ်ဳပ္မည္။ လက္ကိုမေခါက္ပဲဆန္႔ထားမည္။
ေအာက္အိပ္ႏွစ္လံုးပါမည္။ ႀကိဳးေလးေၾကာင္းတပ္မည္။ လွ်ာမပါေခ်။ လုံခ်ည္မွာ အနီေရာင္ခံမည္။ အျဖဴအကြက္ေဖာ္မည္။ ေအာက္ဆံုးအနားအျဖဴ 1/4 လက္မထားမည္။ အနား၏အေပၚတြင္ အနီကြက္တစ္လက္မခြဲခန္႔ ပတ္ထားမည္။
အလယ္တြင္ ႏွစ္နံစပ္သေဘာေဆာင္ရန္ ေအာက္အနားအျဖဴအစင္းလက္မ၀က္ခန္႔ ပတ္ထားမည္။
မြန္အမ်ိဳးသမီး၀တ္စံုမွာ >> အကၤ်ီကို အျဖဴေရာင္၊ Vသ႑ာန္ လည္၀ိုက္၊ ရင္ေစ့၊ ႀကိဳးငါးေခ်ာင္းတပ္ရန္၊ လက္ရွည္၊ ေအာက္အနားအနည္းငယ္ပိုရွည္ရန္၊ ထမီ မွာ အနီေရာင္ခံ၊ ၾကက္ေျခခတ္အနက္ကြက္၊ ေရာင္စံုအစင္းပတ္(6)လက္မ၊
အနီေရာင္ႏွင့္အျဖဴေရာင္ယွက္ထားေ သာ ေျဗာင္ 15 လက္မေအာက္ဆံုးအနား၊
အနီခံအနက္ကြက္ 21လက္မ၊ ေရာင္စံုအစင္း 6လက္မ၊ အနီျဖဴေရာင္ေျဗာင္ 15 လက္မ၊
စုစုေပါင္း 42 လက္မ၊ ထပ္ဆင့္။
တက္ေရာက္သူအားလံုးက ၀တ္စံုအားအတည္ျပဳသတ္မွတ္ၿပီး အစည္းအေ၀းကိုေအာင္ျမင္စြာ႐ုပ္သိ မ္းခဲ့သည္။
မြန္၀တ္စံုကို (10.10.1971)တနဂၤေႏြေန႔ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ မြန္ေမာင္မယ္သစ္လြင္ႀကိဳဆိုပြဲ အခမ္းအနားတြင္ စတင္၀တ္ဆင္ခဲ့ၾကသည္။
(12.10.1971)ရက္ေန႔ ရန္ကုန္သို႔ေရာက္ရွိလာေသာ ကမၻာလွည့္ ဂ်ပန္လူငယ္မ်ား ႀကိဳဆိုေတြ႔ဆံုပြဲတြင္ ယင္းသတ္မွတ္ထားေသာ ၀တ္စံုျဖင့္ မြန္ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ား သြားေရာက္ေတြ႕ဆံုခဲ့ၾကသည္။
(23.10.1971)ရက္ေန႔ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္တိုင္းရင္းသားစာ ေပႏွင့္
ယဥ္ေက်းမႈဆပ္ေကာ္မတီမ်ားမိတ္ဆက္ ပြဲအခမ္းအနားကို မြန္ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသား၊
ဆရာဆရာမမ်ား အမ်ိဳးသား၀တ္စံုကို တင့္တယ္စြာ ၀တ္ဆင္ႏိုင္ခဲ့ၾက၏။
ညီရင္းအစ္ကိုမ်ားႏွင့္မိတ္ဆက္ႏိုင္ခဲ့ၾက၏။
အစည္းအေ၀းမွသတ္မွတ္ေသာမြန္အမ်ိဳးသား၀တ္စံုမွာ >> အကၤ်ီအတြင္း ရွပ္အကၤ်ီယူၿပီး အျပင္တိုက္ပံအတြက္ အျဖဴေရာင္ေပၚတြင္ တစ္လက္မကြာ အနီတစ္ေၾကာင္း၊ လည္တြင္ လက္မ၀က္ခန္႔ဗ်က္ခ်ဳပ္မည္။ လက္ကိုမေခါက္ပဲဆန္႔ထားမည္။
ေအာက္အိပ္ႏွစ္လံုးပါမည္။ ႀကိဳးေလးေၾကာင္းတပ္မည္။ လွ်ာမပါေခ်။ လုံခ်ည္မွာ အနီေရာင္ခံမည္။ အျဖဴအကြက္ေဖာ္မည္။ ေအာက္ဆံုးအနားအျဖဴ 1/4 လက္မထားမည္။ အနား၏အေပၚတြင္ အနီကြက္တစ္လက္မခြဲခန္႔ ပတ္ထားမည္။
အလယ္တြင္ ႏွစ္နံစပ္သေဘာေဆာင္ရန္ ေအာက္အနားအျဖဴအစင္းလက္မ၀က္ခန္႔ ပတ္ထားမည္။
မြန္အမ်ိဳးသမီး၀တ္စံုမွာ >> အကၤ်ီကို အျဖဴေရာင္၊ Vသ႑ာန္ လည္၀ိုက္၊ ရင္ေစ့၊ ႀကိဳးငါးေခ်ာင္းတပ္ရန္၊ လက္ရွည္၊ ေအာက္အနားအနည္းငယ္ပိုရွည္ရန္၊ ထမီ မွာ အနီေရာင္ခံ၊ ၾကက္ေျခခတ္အနက္ကြက္၊ ေရာင္စံုအစင္းပတ္(6)လက္မ၊
အနီေရာင္ႏွင့္အျဖဴေရာင္ယွက္ထားေ
တက္ေရာက္သူအားလံုးက ၀တ္စံုအားအတည္ျပဳသတ္မွတ္ၿပီး အစည္းအေ၀းကိုေအာင္ျမင္စြာ႐ုပ္သိ
မြန္၀တ္စံုကို (10.10.1971)တနဂၤေႏြေန႔ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ မြန္ေမာင္မယ္သစ္လြင္ႀကိဳဆိုပြဲ
(12.10.1971)ရက္ေန႔ ရန္ကုန္သို႔ေရာက္ရွိလာေသာ ကမၻာလွည့္ ဂ်ပန္လူငယ္မ်ား ႀကိဳဆိုေတြ႔ဆံုပြဲတြင္ ယင္းသတ္မွတ္ထားေသာ ၀တ္စံုျဖင့္ မြန္ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ား သြားေရာက္ေတြ႕ဆံုခဲ့ၾကသည္။
(23.10.1971)ရက္ေန႔ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္တိုင္းရင္းသားစာ
1972ခုႏွစ္
တကၠသိုလ္မြန္ျပကၡဒိန္တြင္လည္း ယင္းမြန္၀တ္စံုျဖင့္ ၀တ္ဆင္ထားေသာ
မြန္ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ား၏
ပံုကိုထည့္သြင္းခဲ့ၾကသည္။အထက္ေ ဖာ္ျပပါႀကိဳးပမ္းအားထုတ္မႈတို ႔သည္
ေရရွည္ခိုင္မာေသာ ၀တ္စံုမရွိသည့္ မြန္လူမ်ိဳးမ်ားအတြက္ ၀တ္စံုတစ္စံု မားမားမတ္မတ္ေပၚထြက္လာခဲ့ပါသည္။ မြန္လူမ်ိဳးထုတစ္ရပ္လံုးသည္လည္း တာ၀န္သိသိႏွင့္ မြန္အမ်ိဳးသား၀တ္စံုကို က်ယ္ျပန္႔စြာ ၀တ္ဆင္လာရန္ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ျခင္း တို႔သည္ မြန္လူမ်ိဳးမ်ားအတြက္ မည္မွ်တန္ဘိုးရွိသည္။ အက်ိဳးရွိသည္ကို နားလည္သေဘာေပါက္ရန္အထူးလိုအပ္လွ ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မြန္အမ်ိဳးသား၊
အမ်ိဳးသမီးမ်ားသည္ မိမိတို႔၏အမ်ိဳးဘာသာသာသနာႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္မ်ားကို တန္ဘိုးထားၾကပါ။ ျမတ္ႏိုးၾကပါ။ ခင္တြယ္ၾကပါ။ ၀တ္ဆင္ၾကပါလုိ႔ တိုက္တြန္းအားေပးစကား ေျပာၾကားလိုက္ရပါသည္။
ဗညားေအာင္မိုး(ေဆးတကၠသိုလ္)တကၠ သိုလ္မြန္မဂၢဇင္း
ေဆာင္းပါး မွ ေကာက္ႏုတ္တင္ျပပါသည္။ Banya Htoulay
ေရရွည္ခိုင္မာေသာ ၀တ္စံုမရွိသည့္ မြန္လူမ်ိဳးမ်ားအတြက္ ၀တ္စံုတစ္စံု မားမားမတ္မတ္ေပၚထြက္လာခဲ့ပါသည္။ မြန္လူမ်ိဳးထုတစ္ရပ္လံုးသည္လည္း တာ၀န္သိသိႏွင့္ မြန္အမ်ိဳးသား၀တ္စံုကို က်ယ္ျပန္႔စြာ ၀တ္ဆင္လာရန္ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ျခင္း တို႔သည္ မြန္လူမ်ိဳးမ်ားအတြက္ မည္မွ်တန္ဘိုးရွိသည္။ အက်ိဳးရွိသည္ကို နားလည္သေဘာေပါက္ရန္အထူးလိုအပ္လွ
ဗညားေအာင္မိုး(ေဆးတကၠသိုလ္)တကၠ
ေဆာင္းပါး မွ ေကာက္ႏုတ္တင္ျပပါသည္။ Banya Htoulay